2011.10.10.
07:00

Írta: Rabbit

Beauty Blogok (1.): tartalmi tervezés

A hazai blogoszféra az utóbbi években jelentős változáson ment keresztül. Ma már több százezer hazai blog van, amiből néhány tízezer rendszeresen, legalább havi rendszerességgel frissül. A hazai blogoszféra felfutását mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy idén márciusban a Blog.hu vált a leglátogatottabb hazai oldallá.

A hazai szépségápolási témájú (beauty) blogok az utóbbi egy évben kezdtek el megszaporodni, és mára ez a terület is meglehetősen telítetté vált. Mára számos ismert és elismert hazai blog van ebben a témában, az újonnan indulóknak ezekkel is fel kell venniük a versenyt a felhasználók figyelméért. A legjobb válogatást egyébként a Beauty Blogger tutilap adja ezen a területen, de a napokban indult a Sminkbox nevű gyűjtőoldal is, amely szintén jó merítést ad.

Az alábbiakban a beauty blogok tartalmának megtervezéséről osztunk meg néhány gondolatot.

sketchboard.jpg

1. Tartalom

Bár meglehetősen triviális dolog, nem lehet túlhangsúlyozni a tartalom fontosságát. Amíg egy-egy témában alig van kompetitív tartalom, addig középszerű teljesítménnyel is lehet érvényesülni. Egy olyan területen azonban, ahol rengeteg tartalom közül lehet választani, elengedhetetlen az egyedi kontent. A beauty blogok között ez nem feltétlenül jelent "jó minőséget" is abban az értelemben, hogy az illető mondjuk profi sminkes és gyakorlott tollforgató. Lehet egyedi például attól, hogy különleges sminkeket készít, hogy szimpatikus egyéniség vagy szerepmodell, vagy mondjuk attól, hogy élvezetes a stílusa.

Az egyedi tartalom ugyanolyan fontos egy hobbi- és egy profi blog esetében is. Profi alatt most azt értjük, ha a blog céges kommunikáció eleme vagy valamilyen hosszabb távú cél felé tartó vállalkozás (pl. sminkiskola vagy webshop támogatása, ill. hirdetési bevételekre számító oldal).

Míg egy hobbiblog tartalma sok esetben teljesen ad hoc jellegű, a blogger személyes életéből és tapasztalataiból merítkezik, addig egy profi blog tartalmát értelemszerűen előre meg kell tervezni annak fényében, hogy mi a cél vele. Egészen más tartalmak fognak születni, ha látogatószám maximalizálása és a hirdetések értékesíthetősége a cél, mintha mondjuk egy edukációs és/vagy promociós célú céges blogról van szó.

A beauty blogok általában az alábbi témákkal foglalkoznak:

  • terméktesztek,
  • terméktípusok bemutatása, termékek összehasonlítása,
  • napi smink/köröm fotóval, leírással,
  • "haul" posztok (milyen termékeket szerzett be/kapott a blogger),
  • új kollekciók bemutatása,
  • sminkek alkalmakra,
  • sminktippek,
  • egyéb tippek, trükkök (arcápolás, hajápolás, fotózás stb.),
  • adott sminkek elkészítése leírással, fotóval,
  • profi sminkesek esetén backstage anyagok, infók,
  • hírességek sminkje,
  • sminkvideók stb. stb.

Egyes blogok kifejezetten valamelyik területre specializálódnak a fentiek közül, míg más blogok vegyesen foglalkoznak a különböző témákkal. Ha céges blogról van szó, akkor értelemszerűen nincs helyük a személyes bejegyzéseknek, illetve a hitelesség miatt a termékteszteknek sem.

A tartalom tervezésénél a saját célok mellett érdemes figyelembe venni a felhasználói igényeket is, amiről egyrészt a Google Keresési Trendekben, másrészt a saját Google Analytics statisztikákban (milyen tartalmak a legnépszerűbbek, milyen keresőszavakról érkeznek) érdemes körülnézni. Emellett persze számos visszajelzést lehet gyűjteni magán a blogon is kommentekből, illetve a látogatók szavaztatásával vagy megkérdezésével.

Szintén nem lehet eleget hangsúlyozni a rendszerességet, azt hogy lehetőleg minden nap, de legalább minden másnap legyen poszt. Ez persze függ az adott blog profiljától is. Ha a szerző nehezebben emészthető, hosszabb bejegyzéseket ír (tegyük hozzá, ezzel mondjuk rendesen meg is szűri a potenciális olvasóközönségét), abból nem sok értelme lenne napi kettőt publikálni. A rendszerességet a tervezéssel a legkönnyebb biztosítani: ha vannak előre tervezett témák, illetve megírt posztok, akkor nem jelenthet gondot valami váratlan elfoglaltság vagy betegség sem.

Az teljesen normális dolog, hogy az ember nem találja fel minden bejegyzésben a spanyolviaszt, de a forrásokat illik jelölni, lehetőleg úgy, hogy az adott cikkre linkelünk (azaz nem csak a site nevét írjuk fel, és nem a főoldalát linkeljük, hanem az adott bejegyzést/cikket).

Mint többször hangsúlyoztuk, a felhasználók figyelme és ideje véges, ezért a bejegyzéseket nem érdemes hosszúra nyújtani. Ha túl hosszú lenne egy bejegyzés, akkor érdemes inkább sorozatként publikálni. Tagolással, felsorolásokkal, kiemelésekkel és képekkel sokkal átláthatóbbá lehet tenni egy-egy bejegyzést. A legalább egy kép beszúrását akár kötelezőnek is vehetjük, már csak amiatt is, hogy egy Facebook megosztásnál ezzel együt fog megjelenni a poszt, ami sokkal több szemet vonz, mint egy sima szöveg.

Egy hobbiblognál sem utolsó szempont, de egy profi blognál nagyon fontos, hogy jó minőségű képek kerüljenek a bejegyzésekbe. Az átvett képek forrását illendő megjelölni, a saját képeket pedig nem árt olyan minőségben készíteni, amennyire profinak szeretnénk magunkat láttatni.

Többször említettük azt is, hogy az emberek ideje és figyelme véges. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a tartalomhoz kapcsolódjon olyan felhívás is, amivel hosszabb távon is meg tudjuk nyerni a látogatókat, pl. csatlakozzanak a Facebook oldalhoz vagy kövessenek Google Kapcsolattal. Könnyen lehet, hogy a felhasználó a keresőből vagy egy Facebook megosztásból vetődött az oldalunkra és magától nem jut eszébe, hogy visszatérő látogatóvá váljon.

A témához érdemes még elolvasni a Temptalia és a Púderfelhő blog tanácsait.

A 2. részben a forgalomtereléssel fogunk foglalkozni.

Szólj hozzá!

Címkék: blog

A bejegyzés trackback címe:

https://beautymarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr413271186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.