A tartalmi tervezés mellett ugyanolyan fontos, hogy látogatókat tereljünk az oldalunkra. Ahogyan a jó tartalom kárba veszik olvasók nélkül, úgy a forgalomterelésre fordított idő és pénz is pazarlás, ha nem megfelelő tartalomra irányul. A két kérdést tehát együtt és egyenrangúan érdemes kezelni.
2. Forgalom
Az előző bejegyzésben már szót ejtettünk róla, hogy megszámlálhatatlan mennyiségű konkurens tartalom van szinte minden témában. A jó tartalom éppen ezért ma már önmagában nem elég, nem fogja megtalálni a közönségét, ha nem dolgozunk rajta.
Az alábbiakban a forgalomterelés néhány lehetséges módját foglaljuk össze.
2.1. Ami "csak" időbe kerül
Aktív részvétel
Bármilyen témában vezetünk is blogot, elengedhetetlen, hogy figyeljük a "konkurens" tartalmakat. Amellett, hogy képbe kerülünk, hogy mások mivel foglalkoznak, van egy olyan pozitív hozadéka is, hogy van lehetőségünk kifejteni a véleményünket az adott téma kapcsán. A tartalmas hozzászólás pedig könnyen hozhat a mi blogunknak is új látogatókat. Szerencsés esetben a kommenthez meg lehet adni url-t is, kevésbé szerencsés esetben csak az adatlapunkon látszik az oldalunk elérhetősége. Persze csak azért kommentelni, hogy a linkünket valamilyen módon otthagyjuk, az spamelés, így mindenképpen kerülendő.
Linképítés
A linképítés organikus módja az, ha színvonalas tartalmat állítunk elő, amit mások linkelnek (akár adott bejegyzést, akár magát az oldalt). Az egyes blogok megkeresése "linkcserével" szerencsére már kiment a divatból (bár még ma is vannak, akik ilyesmivel próbálkoznak). A másik utat a linkajánlások jelentik olyan gyűjtőoldalakra, amelyek a mi témánkkal foglalkoznak. Ezeket a gyűjtőoldalakat sok esetben előkelő helyen hozzák a keresők, így a hozzájuk érkező forgalomból áttételesen mi is részesedhetünk. Smink témában például a smink.lap.hu, sminkes.lap.hu (stb.) oldalra, illetve a Beauty Blogger tutilapra érdemes linket ajánlani.
Facebook like/megosztás, oldal
A Facebook mára nagyon fontos csatornává vált a forgalomterelésben, mind a megosztás, ill. like gombnak, mind az oldalaknak köszönhetően. Éppen ezért ezeket érdemes szinte kötelező elemként beépíteni. A Facebook oldal esetében fontos, hogy ne csak a posztok újraközlő helye legyen, hanem egy élő közösség, ahol a blog gazdája "személyesen" is jelen van: egyedi tartalmakat oszt meg, kérdez, válaszol.
Google Kapcsolat
A Blogger/Blogspot beépítette a blogjaiba a Google Kapcsolatot, de elérhető külső oldalak számára is. A Google közösség legnagyobb előnye, hogy a Blogger felületén és a Google Readerben is megjeleníti a követett blogok friss tartalmait, így rávette az RSS használatra azokat is, akik a hagyományos módon nem vesznek fel forrásokat egy hírolvasóba.
Kereső
A blogmotorok fejlesztése során figyelembe szokták venni az alapvető keresőoptimalizálási szempontokat, így annak technikai részével a bloggernek általában már nem vagy csak keveset kell foglalkoznia. Elég arra fókuszálnia, hogy olyan tartalmat állítson elő, amivel szeretné, ha rátalálnának. (A SEO alapjairól itt érdemes tájékozódni.) A közösségi média mellett a keresőforgalom az, amire érdemes kiemelt figyelmet fordítani.
Vendégposztok
Vendégposztokat értelemszerűen olyan blogokra érdemes írni, amelyek a mi célcsoportunkat érik el, lehetőség szerint minél nagyobb számban és minél kevesebb átfedéssel a mi blogunkkal. A jó vendégposzt olyan témával foglalkozik, ami hozzáadott értéket jelent a másik blog közönsége számára. Így mindenki nyer vele: a fogadó blogger és olvasói egyedi, jó tartalmat, a vendégblogger pedig új közönséget.
Témagenerálás
A témagenerálást a linképítés egy alfajának is tekinthetjük, az a lényege ugyanis, hogy rábírjunk másokat, hogy az oldalunkra linkeljenek. Ennek egy nagyon jó példája a hazai beauty blogok világából a "kreatív kedd", aminél a résztvevő bloggerinák egy adott témában készítenek sminkeket és egymás bejegyzéseit is linkelik. De hasonló célokat szolgálhat pl. egy sminkverseny is értékes nyereményekkel.
Egyedi tartalom, ajándék
A blogra való feliratkozás ösztönzésének egyik eszköze, ha valamilyen egyedi tartalmat vagy ajándékot ajánlunk fel, legyen az például egy sminkelési alapokat tartalmazó ebook vagy egy fotózási 1x1, amit csak a követők számára teszünk elérhetővé.
Egyéb
A blog címét minden létező helyen érdemes feltüntetni: aláírás, egyéb weboldal, névjegykártya, Facebook profil stb.
2.2. Ami pénzbe is kerül
Nyereményjáték
A forgalomterelés egyik nagyon egyszerű eszköze a nyereményjáték. A nyereménynek nem feltétlenül kell nagy értékűnek lennie, de kétségtelen, hogy a drágább, különlegesebb, nehezebben beszerezhető darabokat sokkal nagyobb érdeklődés övezi. A nyereményjáték nem feltétlenül kerül pénzbe abban az esetben, ha sikerül valamilyen céggel (gyártó vagy forgalmazó) együttműködést kialakítani. A blogokon magánszemélyek által szervezett nyereményjátékok esetén szerencsére nem szükséges adót fizetni, van azonban több olyan szempont, aminek meg kell felelni.
"A szabályzatok célja a résztvevők tájékoztatása, a jogszabályi megfelelőség biztosítása és a szervező védelme a jogi kockázatokkal szemben. Az ilyen szabályzatok öt kötelező eleme: 1. a játék definíciója, menete, időtartama, 2. a részvétel feltételei, 3. a nyeremények, 4. az értesítések, a nyeremények átvétele, 5. az adatvédelmi tájékoztató. Ezeken a kérdéseken felül érdemes még szabályozni a szervező „uralmi helyzetét” (pl. a feltételek egyoldalú módosítása, amennyiben az nem ütközik jogszabályba), a megrendelő és a szervező (ügynökség) viszonyát, az egyéb jogszerzések kizárását (pl. a felhasználó jogátengedési nyilatkozata az elért eredmények tekintetében, illetve a szervező alkotásainak – jelkép, logó – védelme), a vitarendezési lehetőségeket, a személyiségi jogokat, a részvétel költségeit, a moderációs szempontokat." - via Jogifórum
A nyereményjátéknál érdemes plusz esélyeket beépíteni, ha a résztvevők megosztják a játékot mással is. Játékot éppen ezért akkor érdemes indítani, amikor már vannak követők, akiktől ilyen virális terjesztést várhatunk (Facebook, Twitter, blog megosztások). A nyereményjátéknak persze megvan az a veszélye, hogy valaki csak és kizárólag a nyeremény reményében teszi meg a kívánt aktivitást, de nem válik olvasóvá. Éppen ezért a nyereményjátékkal szerzett ideiglenes forgalomnövekedést a helyén érdemes kezelni.
Hirdetés
A komolyabb forgalomterelés szinte elképzelhetetlen anyagi befektetés nélkül. Ennek nem feltétlenül kell nagy összegnek lennie (lásd a makeup.blog.hu példáját), de az anyagi ráfordítás mellett újabb idő befektetését is igényli. A ráfordítható anyagi kerettől függően a leginkább költséghatékony megoldást a Facebook hirdetés jelenti, amivel a Facebook oldal önfenntartó méretűre (2-3.000 tag) duzzasztható. Fontos persze, hogy olyan tagokat toborozzunk, akik a célcsoportunkba tartoznak és valóban érdeklődnek a téma iránt (erről szintén részletesen írtunk a makeup.blog.hu kapcsán). Egy néhány ezer fős Facebook oldal már remek háttérországot jelent a forgalomtereléshez is.
Természetesen a Facebook hirdetésen kívül is számos költséghatékony hirdetési lehetőség áll rendelkezésre:
- Google AdWords kereső és tartalomhálózati hirdetés
- Blog.hu blogok esetében: kiemelések az Index és Blog.hu címlapon, ill. az Inda kilépő oldalon (ajánlat)
- ETARGET hirdetések
- Startlap (vagy egyéb linkgyűjtő) szöveges linkek
- hirdetések egyéb beauty blogokon, gyűjtőoldalakon
- fizetős tartalmi együttműködések nagyobb női oldalakkal
- stb. stb.
A tartalom megtervezésén és a forgalomterelésen túl nagyon fontos az is, hogy milyen címen érhető el a blog (minél egyszerűbb és kifejezőbb, annál jobb, lásd makeup.blog.hu), illetve hogy milyen a megjelenése, navigációja az oldalnak. A design és usability ügyekbe viszont nem szándékozom belekontárkodni.