2011.09.21.
11:00

Írta: Rabbit

A legkedveltebb sminkmárka: MAC

A cím miatt rögtön egy kiscsillaggal kezdhetem a bejegyzést. A MAC kétségtelenül a legkedveltebb sminkmárka, ha a Facebook követők számát tekintjük. Eddig közel 2,3 millió felhasználó lájkolta a MAC Facebook oldalát, amivel a cég a legtöbb lájkolóval rendelkező sminkmárka. Egészen 2011. augusztusáig a teljes szépségápolás kategóriában is az első helyen trónolt, mígnem a rakétaszerűen feltörő Dove átvette tőle a vezetést. Bár a szépségápolási márkák irdatlan összegeket fordítanak hagyományos hirdetésekre és a saját weboldalaikra, a Facebook egyre jelentősebb szerepet játszik a marketing, e-kereskedelmi és ügyfélszolgálati stratégiájukban.

Na de térjünk vissza a MAC-hez.

A MAC, azaz Make-up Art Cosmetics márkát Frank Toskan és Frank Angelo alapította 1984-ben, Torontóban. A cég kifejezetten profi sminkeseknek készítette a termékeit, de ma már fogyasztók tömegei is használják. Az Estee Lauder 1994-ben többségi részesedést szerzett a cégben, majd 1998-ra be is fejezte az akvizíciót.

A MAC általánosan ismert és elismert márka mind a sminkesek, mind a fogyasztók körében. Gyakori vélekedés, amit egyébként személy szerint is osztok, hogy akár csak MAC termékekből is tökéletesen fel lehet tölteni a neszeszert/sminkestáskát/sminkszobát. Azaz gyakorlatilag minden kategóriában, a primertől a spirálig lehet megfelelő terméket találni náluk. A széles termékpaletta és a magas minőség nyilván elengedhetetlen volt a MAC sikeréhez.

A Facebook mellett a blogoszféra és a YouTube is a MAC elképesztő népszerűségéről tanúskodik. A bloggerek folyamatosan hírt adnak a MAC újdonságairól, az arcukra és a karjukra kenik a mintákat, vizsgálnak, elemeznek, és nem utolsó sorban persze gyönyörű (és kevésbé gyönyörű) sminkeket készítenek a termékekkel. A sminkvideókban nagyon sok esetben szintén MAC termékeket használnak a "vloggerek". Éppen ezért biztosan semmilyen gondot sem jelent a márka számára, hogy a YouTube csatornájára csupán 60 ezer felhasználó van feliratkozva.

Sajnos a MAC weboldalának látogatottságáról nem rendelkezem adatokkal, de biztos vagyok benne, hogy tisztességes forgalom van rajta. Nem vagyok nagy barátja a flash oldalaknak, főleg nem a flash webshopoknak, de a MAC website-ja a használhatóbb fajtóból való. Ugyanakkor viszonylag apró betűkkel van teleírva, ami nagyítás esetén sajnos több helyen pixeles lesz. Az arculati előírásoknak nyilván tökéletesen megfelel, de sajnos emberi fogyasztásra alkalmatlan a fekete alapon fehér szöveg. Bár nem vagyok usability szakértő, ezeken felül szembetűnő, hogy a vásárlás gomb szinte eltűnik a többi gomb és legördíthető menü között.

Azon túl, hogy az aktuális kampányok anyagai elérhetők, a MAC oldala elsősorban e-kereskedelmi site, azaz központi eleme a vásárlás. Az egyes termékkategóriákon belül több esetben olyan "varázslók" vannak, amelyek segítik a legmegfelelőbb termék kiválasztását. A napokban indult például a megfelelő alapozó kiválasztását segítő alkalmazásuk. Kérdés persze, hogy ezek mennyire hasznosak a gyakorlatban, hiszen bizonyos sminktermékeket igencsak nehéz "látatlanban" kiválasztani. Egy szemhéjpúdert vagy szempillaspirált még csak-csak, de egy alapozót egészen biztosan nem lehet ilyen módon. A sminktermékek esetében sokkal inkább a már bevált, szeretett termékek utánrendelését tartom reálisnak.

Az oldalon lehetőség van MAC sminkesektől tanácsot kérni akár emailben, akár chaten, illetve április végén elindították a "közösségi vásárlást". A Shop Together lényege, hogy Facebookon, Twitteren, emailen vagy chaten keresztül meg lehet hívni legfeljebb 5 barátot, akikkel a weboldalon közösen lehet vásárolni. Nehezen tudom mondjuk elképzelni, hogy ez bárkinek komoly hozzáadott értéket jelentene egy egyszerű chat alkalmazáshoz képest.

A közösségi funkciókat ezzel együtt sem vitték különösebben túlzásba az oldalon: megvannak a ma már kötelező megosztás funkciók és felhasználói értékelések, de nem hangsúlyosak. A first view-ban csak a hivatalos tartalommal találkozunk. (Ebből a szempontból sokkal érdekesebb például a - szintén az Estee Lauder csoporthoz tartozó - Smashbox Social Shopja.)

A MAC nagyon erős pr vonalon, rendszeresen olyan akcióik vannak, amelyeket élénk érdeklődés övez mind a médiumok, mind a bloggerek részéről. És itt most nem az új termékeket bemutató preview night-okra gondolok, és nem is az olyan limitált kollekciókra, amiket Hello Kitty vagy a Wonder Woman neve fémjelez. Bár kétségtelen, hogy ezek is éppen eléggé izgalomban tartják a téma iránt érdeklődőket.

Az egyik, éves folyamatos jótékonysági akciójuk a Viva Glam, amikor is sztárokkal karöltve egyedi, limitált kiadású rúzsokat és szájfényeket dobnak a piacra, melynek bevételeit - eddig összesen 224 millió dollárt - az AIDS elleni küzdelemre fordítják. Lady Gagával együttműködve indult a feljebb linkelt microsite is, ahol a felhasználók csatlakozhatnak a mozgalomhoz és terjeszthetik az igét. A Lady Gagás akció minden korábbi Viva Glam kampány sikerét felülmúlta. A 2012-es Viva Glam kampány arcai egyébként Ricky Martin és Nicki Minaj, ami azért messze nem fog akkorát szólni, mint Gaga.

Ennél - legalábbis szakmai szempontból - eggyel izgalmasabb volt idén a Bloggers' Obsession kollekció. Még januárban kértek fel bloggereket, hogy találják ki a saját szemhéjpúderüket vagy szájfényüket. A nevezéshez árnyalatot, nevet, színleírást, választott formulát és a koncepciójuk rövid leírását kellett leadniuk. A kilenc kiválasztott blogger Torontóba utazhatott, ahol bemutatták nekik a MAC gyártó létesítményeit, majd egy közös ebéd után dedikált vegyészekkel megkezdték az általuk kitalált sminkek kidolgozását. Bár a bloggerek az eladott termékekből részesedést nem kapnak, mégiscsak nagy dolog saját MAC árnyalatot fejleszteni. Ami a dolog pr részét illeti, az érintettek (és a közvetlenül nem érintettek is) persze büszkén és részletesen számoltak be az élményeikről. A kollekció limitált darabjait csak online lehetett megvásárolni.

Jelenleg is fut a MAC Me Over, a MAC őszi kampánya, amelyben már a teljes fogyasztói kör felé nyitottak. Egy online verseny során választottak hat szerencsést, akik a kampány arcai lettek. A nevezők feladata az volt, hogy képet vagy videót küldjenek magukról és befejezzék a "MAC-elj át! Mert..." mondatot. (Ez itthon is futott kicsiben az OurFashion blogon és Facebook oldalán. 120 szerencsés lányt "MAC-eltek át", akik sminket, frizurát és fotót kaptak.) A fogyasztók ilyen módon való bevonása persze nem új gondolat, elég az Estee Lauder család másik márkájára, a Bobbi Brownra gondolnunk (Pretty Powerful) - persze náluk egészen más az üzenet és a fókusz. A témát pedig nyilván lehet még csavargatni.

Mi a tanulság? Ha van egyáltalán, akkor az, hogy a szépségápolás szektora csodálatos példákkal tud szolgálni az integrált kommunikációra és az internet komolyan vételére. We're not there yet.

7 komment

Címkék: mac blog weboldal facebook stratégia közösségi média mac cosmetics viva glam mac me over eker bloggers obsession

A bejegyzés trackback címe:

https://beautymarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr793242065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aapolka · http://kremmania.hu 2011.09.21. 12:33:16

Váó, gratula a harmadik blogodhoz is! :) Nem semmi, hogy a meglévő kettő mellé még ezt is bevállalod! Hu, nekem már az egy is sok.... Szuper írás amúgy!

Rabbit · http://rabbitblog.hu 2011.09.21. 12:50:46

@aapolka: köszönöm :) az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a rabbit most pihen és a barátaim tanácsára úgy döntöttem, hogy nem azt viszem el ebbe az irányba, hanem inkább csinálok egy külön oldalt rá. szóval ez most amolyan rabbitblog2. amikor a rabbitblog indult, akkor az általános online marketinges témák is unikálisak voltak, most meg már boldog-boldogtalan azzal foglalkozik. általában csatornák (ppc, közösségi stb.) vagy célcsoport (kkv) szerint specializálódnak a blogok, bízom benne, hogy ezzel a szektoriális specializálódással valami egyedit tudok letenni az asztalra. a szépségápolás szektor nyilván nem érdekel mindenkit, de szakmai szempontból kb. ugyanolyan lesz, mint a rabbit, csak a "példák" vannak ebből a szektorból. aztán meglátjuk, hogyan válik be. a lényeg, hogy engem most ez érdekel, ez az, amivel a szabadidőmben is szívesen foglalkozom :)

aapolka · http://kremmania.hu 2011.09.21. 13:43:50

Szerintem nagyon alapos és igényes a rabbitblog, szóval olyat nem ír boldog-boldogtalan, max szeretne írni... De persze mint krémmániás beauty blogger én külön örülök ennek az új rabbitblog2-nek! :)

Laszloaokos 2011.09.23. 11:39:52

es a legkedveltebb energiaital marka: HELL :P

Rabbit · http://rabbitblog.hu 2011.09.23. 15:19:29

@spacegirl: na jó, vesszen a kettős identitás, természetesen én vagyok.
süti beállítások módosítása